Monday, February 21, 2011

AYAHANDA..

1. Anak-anak first!.Yeah.Itulah ayah aku.Beliau akan mengutamakan anak-anak dalam segala hal.Kalau setiap hari raya,ayah memang tak pernah sekali ganti baju raya.Kalau muat disarung baju raya masa bujang,itulah yang akan disarungnya.Baginya,baju anak-anak lagi penting.  

2. Garang!.Haa..ini memang tak soh cakaplah.Paling aku ingat ayah pernah belasah aku kaw-kaw punya sampai aku terkencing atas tilam.Itupun sebab aku ketuk kepala adek aku je kot.Kalau nak diikutkan,masa tuh ayah darah panas.Muda lagilah katakan.Asal salah,habis ditempik.Matanya merah bagai saga.Peh.memang takutlah time tuh.Takat penampo,tali pingang memang tak de hal bagi aku.Sekarang,ayah dah tua.Jarang marah.

3.Pakai sampai tumpo.Itulah trademark ayah.Apa yang dibeli dan diguna mestilah  pakai sehabis mungkin.Teringat aku masa dedulu,ayah belikan beg.Masa tuh darjah satu,SWAN jenamanya.Masa baru memang tip top lah beg tuh.Tapi kalau dah pakai sampai darjah lima,rasa tak cool lah pada ketika itu.Aku pun apa lagi,gunting tali beg tuh dengan harapan ayah akan belikan beg baru yang lagi canggih.Tapi!.Alangkah kechiwanya,ayah jahit semula beg tuh.Tak dapetlah den beg baru.

4. Suara yang sangat sedap,lemak-lemak rasanya.Kalau boleh makan,konfem kenyang.Ayah memang suka menyanyi dari zaman beliau kecil lagi.Mula dari kenduri rumah orang kawin,then sampai ada band sendiri.Ayah gak pernah belajar vokal dengan Ahmad Nawab.Seguru dengan Jamal Abdillah.Terer kan?.Tapi rezeki ayah tak ada mungkin nak jadi artis.Kalau tak,glamer dah aku neh.Ayah tak putus asa.Segala macam pertandingan ayah masuk.Melambak-lambak piala ayah kat rumah neh.Sampai mak buang sebab semak rumah katanya.

ini bukan WALI band!

5. Kelakar.Ayah memang suka mengusik.Kekadang aksi spontan dia memang buat orang pecah perut.Kalau balik raya,ayahlah yang meriahkan suasana mengusik adik-adiknya,anak-anak buahnya.Kekawan aku kalau datang rumah,konfemlah kena usik.Mana yang tak tahan,makan jiwalah.

6. Mencarut.Seriously,memang benar.Kalau tengok bola,aumak!.Macam-macam keluar sampai patut kena samaklah.Kalau marah,lagi kerap dia keluar.Aku selalu gak kena.Wajib kot.Tapi bila sudah besar kena,rasa boleh keluar air mata sebab tak tahan.

7. Ringan tulang.Ayah memang suka tolong mak kat dapur.Bukan sekadar tolong tengok saja.Kalau balik dari pasar ayah akan siang ikan,basuh ayam,bungkus sayur.Time-time raya,ayah akan tolong mak buat kuih raya.Tapi ayah tak minat kemas rumah.kalau mak tinggalkan rumah balik kampung.Alamatnya rumah penuh salji debu.

8. Sangat sayang akan RXS nya.Motor neh memang lama gila berbakti pada ayah.Mungkin pada aku jugak.Dari zaman nak lahirkan aku sampai aku habis belajar motor tuh lah yang selalu angkut.Dah nak dekat 30 tahun lah rasanya.Tapi sekarang motor tuh tak leh tunjuk hebat atas jalan da,sebab roadtax tak leh hidup.Banyak saman.Kuang!kuang!kuang!.Ramai gak member-member aku yang nak beli motor tuh kat ayah aku.Tapi ayah aku tak nak jual.Tak sanggup berpisah dari RXS katanya.Boleh demam kot.

sebab motor neh orang panggil aku ROY!
9. Kena dengar radio sambil tidur.Kalau tak memang tak berapa nak lena.Kekadang mak tensen gak.Bising katanya.Ok lah tuh mak dari dapat laki kuat dengkur lagi batal.
10. ????
Apa-apa pun,ayah memang terbaik.Masih segar dalam kotak ingatan aku segala pengorbanan ayah.Kekadang rasa nak nanes pun ada sebab aku belum mampu bagi ayah apa-apa.
Saya sayang ayah!


dedi,dedi cool!dedi,dedi cool!
Kaki lima : menaip sambil dengar lagu Ahmad Jais-gelisah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...